Carregant la pàgina...

Tallers

Taller A: Diàleg de Ritmes: Adult i Infant

Anna Llombart

Professora, coreògrafa i intèrpret de percussió corporal i claqué. Directora artística de la companyia Woodbeats i co-directora artística, juntament amb Jep Meléndez, de les jornades de percussió corporal Rhytmo. Membre del grup de directors de la coral Sant Medir. Docent de percussió corporal i claqué arreu de Catalunya i professora convidada al Body Rhythm Hamburg (2018 i 2019), Liverpool Tap Jam (2017), Rhythm 4 Days (2017 i 2019) i Stage Mallorca (2019). Co-fundadora de la cia.Tapeplas (2002-2010) i ex-membre de Tap Olé (2008-2012).

Presentació del taller:
  • Posar en situació als i les assistents al taller a partir d'una història que prepara el cos per  transmetre l’emoció pel què ha de venir.
  • Crear un clima que faciliti  comoditat, protecció i responabilitat en l’aprenentatge i confiança en els moments en què cal atreviment
  • Elaborar alguna "producció" com a grup que permeti la identificació  individual en el resultat final, per transmetre la satisfacció de la feina feta. Entendre que som un grup  d’individualitats que som útils per a nosaltres i per a la resta. 
  • Reflexionar que quan s'arriba a una fita, cal valorar  el procés d'aprenentatge i el camí recorregut en el seu assoliment, amb l'emoció experimentada en fer-lo.
  • Valorar que es necessari que l'adult  sigui exemple tècnic del què imparteix per tal de transmetre model i ser un bon referent. En el cas de la percussió corporal passaria per un bon domini del cos i els seus sons.

Taller B: Parlem sense parlar

Lidia Esteban

Mestra, Llicenciada en Pedagogia, Màster en Pràctica Psicomotriu, Formació en Teràpia Familiar i Pedagogia Sistèmica.

Núria Franch

Mestra, Pisopedagoga, Psicomotricista i formadora de psicomotricistes.

Presentació del taller:

Posarem en joc mitjançant situacions lúdiques el paper de la comunicació no verbal en la relació interpersonal i la significació del diàleg tònic. Explorant com un canvi tònic modifica el contingut de qualsevol missatge.

A partir d’aquí posarem paraules a l’experiència des d’una perspectiva personal i professional per tal de fer el pont a moments que apareixen sovint durant les sessions de psicomotricitat i que comprometen les dimensions emocional i afectiva de tots els participants.

Pretenem oferir als i les participants una estona plaent de joc que ens permeti composar tant els missatges que transmetem com el que rebem de l’altre de manera no verbal. La mirada, el gest, els sons, la postura... parlen? Podem acompanyar l’altre sense paraules?

Creus que només s'identifica a les persones pel seu nom? Se les reconeix per la seva mirada, per la seva forma de caminar, el seu aspecte i el to que fan servir. (A, Maalof: Samarcamda)

Taller C: Observar, escoltar, sentir, processar, per atendre en profunditat l'expressivitat motriu de l'infant

Carles Parellada

Mestre, psicomotricista, terapeuta familiar, i cofundador de la Xarxa de Pedagogia Sistèmica de Catalunya

Presentació del taller:

Com a psicomotricista l'adult, entre d'altres funcions, necessita observar quina és l'expressivitat motriu de l'infant, i ocupar-se d'escoltar la música de fons que hi ha al darrera. La mirada sistèmica ens aporta indicadors que poden resultar molt útils en aquest sentit. El taller tindrà una breu introducció per contextualitzar la mirada sistèmica, que servirà com antesala per poder-nos fer algunes preguntes en relació al paper de l'adult, així com per donar algunes respostes, com a modelament d'un posterior espai de temps per conversar-ho en petits grups, per acabar retornant al gran grup per compartir les conclusions a les que s'arribi. Fer-se preguntes, i trobar respostes que no són observables a primer cop d'ull, és una habilitat que ens pot ajudar molt a ajustar-nos a les necessitats singulars de cadascun dels infants.

Taller D: L’adult como a provocador de transformacions

Mar Pérez

Mestra d’Educació Infantil i psicomotricista, directora del CEIF Joaquim Blume de Sabadell, professora associada UAB, col·laboradora del Postgrau de Desenvolupament Psicomotor de 0 a 8 anys de la UAB i membre del Grup de Recerca en Educació Psicomotriu de la UAB (2017-SRG-137).

Cristina Agudo

Mestra d’Educació Infantil, psicomotricista al CEIF Joaquim Blume de Sabadell i Postgraduada en Desenvolupament Psicomotor de 0 a 8 anys per la UAB.

Presentació del taller:

L’infant viu el plaer del joc de desendreçar, d’omplir i buidar, d’unir i separar, i per fer-ho fa servir objectes que transforma i reorganitza al seu desig. Aquests jocs que anomenem jocs presimbòlics afavoreixen la construcció de l’estructura cognitiva mitjançant la curiositat i la recerca.

A l’escola bressol l’adult ha de propiciar l’aparició d’aquests jocs configurant contextos de joc a on espais i materials es presentin de manera estètica i atractiva com si fossin una obra d’art davant els ulls de l’infant.

En aquest taller us provocarem proposant-vos un espai en el que podreu posar a proba el vostre potencial creatiu i de transformació, a través de objectes familiars i quotidians ja sigui de manera individual o compartida.

Taller E: L’observació: una eina clau del Psicomotricista

Xavi Forcadell

Doctor, Professor de la UAB i de la URV, membre del Grup de Recerca en Educació Psicomotriu (2017-SGR-137), Psicomotricista, Mestre d’Educació Física i Educador Emocional

Presentació del taller:

Quan es parla de la intervenció psicomotriu, l’observació esdevé l’eina indispensable per poder captar i donar sentit a l’expressivitat psicomotriu de l’infant durant el desenvolupament de la sessió. En aquest taller, a partir de la vivència pràctica i la reflexió, es descobrirà el procés complex que s’amaga darrera de l’observació i es donarà un marc de referència per evitar les deformacions subjectives i portar-la a terme de forma més efectiva. Es viurà en primera persona ser l’observador, per tal de ser conscient de les seves dificultats i posar en pràctica les pautes exposades. I també es serà l’observat, per situar-se al lloc de l’altre i ser conscient de la seva posició. L’observació es sol focalitzar a l’infant, i en aquest taller també es ressaltarà la importància de centrar-la en la pròpia actuació, com a adult, per seva rellevància en la millora del propi desenvolupament professional.

Taller F: Adult i necessitats educatives de suport específic, CDIAP-EAP

Anna Luna

Pedagoga terapeuta, terapeuta psicomotriu i formadora de psicomotricistes de l’AEC (ASEFOP), sòcia de l’APP. Durant 40 anys ha treballat en el CDIAP Rella (Sant Andreu).

Presentació del taller:

A l’escola ens arriben nens i famílies amb necessitats especifiques, no sempre detectades, creant als mestres i educadors interrogants en la manera d’atendre’ls.

El treball de xarxa entre diferents institucions (escola, CDIAP, EAP, etc.) ens ajuda a crear relacions de confiança entre els professionals per acompanyar-nos en l’atenció de necessitats específiques.

El fet de treballar conjuntament garanteix coherència i optimitza l’atenció bio-psico-social d’aquets casos.

La Psicomotricitat ens ofereix una mirada global del nens i un sistema d’actituds en l’acompanyament, tant dels nens com de les famílies, i fins hi tot, una co-intervenció entre els professionals, trobant un dispositiu on acollir de forma natural a la diversitat.

En aquest taller proposarem situacions vivencials que ens ajudin a experimentar l’escolta, l’ajust a l’altre partint del cos, per aconseguir una col·laboració que ens enriqueixi personal i professionalment.

Comprovarem la nostra disponibilitat a l’hora de mostrar-nos oberts a altres mirades, i com aconseguim enriquir-nos amb la integració de la diferencia.

Taller G: Posem en joc a l'adult

Laura Moya

Mestra, psicomotricista i psicopedagoga. Membre del Grup de Recerca en Educació Psicomotriu de la UAB. Coordinadora del Postgrau en Desenvolupament Psicomotor de 0 a 8 anys.

Lurdes Martínez

Mestra especialista d’educació física i psicomotricista. Coordinadora del Grau en Educació Infantil, del Grup de Recerca en Educació Psicomotriu (2017-SGR-137) i directora del Postgrau de Desenvolupament Psicomotor de 0 a 8 anys de la UAB.

Presentació del taller:

El joc és font de vida, plaer i transformació. Jugant els infants descobreixen, construeixen, es relacionen, s’expressen i aprenen.

En l’educació psicomotriu, el joc és l’eina per excel·lència d’intervenció amb els infants. És a partir d’ell que es genera tot un entramat de vivències pels nens i les nenes que els ajuden a desenvolupar-se de manera global i harmònica, però en el que és imprescindible la presència i acompanyament de l’adult: company simbòlic de joc. Un adult que els/les miri, observi, repti, provoqui i reconegui. En definitiva, un adult que els/les acompanyi des del cor, el cos i el pensament.

En aquest taller reflexionarem sobre el paper del joc en l’adult en la intervenció psicomotriu amb els infants: a què juga? Com juga? I per a què juga? Aquestes són algunes de les qüestions que abordarem en aquest taller a partir de “posar en joc a l’adult” a través de propostes vivencials que li permetran experimentar en ell/a mateix/a allò que s’aprèn, es prova, es perd, es transforma.... i es viu JUGANT!

Juguem?